Prekvapujúcim skokanom je podľa nej toaletný papier s nárastom o 405 %. "Prepadákom
sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil
minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy," uviedla Dlouhá.
Na trhu sa vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem
zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. Stále to však nie sú
čísla ako z minulých rokov, hovorí CEO cenového porovnávača a skupiny
Heureka Group Tomáš Braverman. Dodal, že ľudia sú opatrní a väčšina z
nich nakupuje predovšetkým nutný tovar.
Medzi desiatich najväčších skokanov sa dostali aj ďalšie tri produkty
dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (250 %),
prášky na pranie (93 %) a aviváže (72 %). Medzi skokanmi sú aj
voľnopredajné lieky, hovorí Braverman. "E-commerce je dnes plnohodnotným
spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast,"
zhodnotil.
"Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do
kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených
produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre
domácich miláčikov (20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre
mačky (46 %)," dodáva CEO.
Priemerná hodnota objednávky v SR je 64 eur. V porovnaní s minuloročnými
hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o
pokles 9 %.
"V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online
nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho
využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou
objednávky netreba hľadať žiadne negatíva," hovorí Braverman.
Slovenské e-shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné štyri roky, zákaznícka spokojnosť je 95,5 %. "Aj keď ide o vynikajúci výsledok, medzikvartálne zmeny sú na úrovni len pár percent," uviedla Dlouhá.
"Miera spokojnosti s e-shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov
so službami e-shopov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom
e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ," hovorí Braverman.
"Slovenské aj české e-shopy poskytujú skutočne špičkový servis a
služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie
alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete
štandardom," dodal CEO.
"S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že apríl bude zlomovým
obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. Väčšina už bude mať za
sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie
pri online nákupoch," predikuje Braverman.
Porovnávač očakáva, že v máji sa trh vráti do normálu. Uvedený sektor má v SR podľa Bravermana veľký priestor rásť.